Serdecznie zapraszamy na cykl warsztatów dla Kadry Wychowawczej pracującej w żłobkach i przedszkolach oraz innych placówkach sprawujących opiekę oraz wspierających rozwój dzieci w wieku 0-6 lat na terenie Targówka.
TERMINY: 11 i 18 lutego 2025 godz. 09.30-15.30
TEMAT PRZEWODNI: Granice i potrzeby w pracy nauczyciela, wychowawcy, opiekuna – czyli jak rozwijać samoświadomość i wspierającą samoocenę, aby budować bezpieczne relacje z dziećmi
Prowadzące: Magdalena Skorupka i Aleksandra Zakrzewska
Udział bezpłatny, warsztat realizowany w ramach projektu „Ta Szansa dla Rodzin BIS” współfinansowanego ze środków m.st. Warszawy. Warsztaty skierowane do osób pracujących w placówkach na Targówku.
Warsztaty będą poświęcone rozwijaniu samoświadomości i uważności nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) na potrzeby i granice w relacjach z innymi – zarówno dorosłymi jak i dziećmi. Rozpoznawanie i szanowanie własnych granic ułatwia podejmowanie decyzji oraz umożliwia wzięcie odpowiedzialności za swoje działania i myśli. Zdrowe granice wzmacniają poczucie własnej wartości i samoocenę. Pozwalają zdać sobie sprawę z tego, że nie da się cały czas zaspokajać potrzeb innych osób. Pomagają dbać o własne potrzeby, nawet wtedy, gdy otoczenie mówi „nie”, pozwalają otwarcie i odważnie wyrażać siebie i dążyć do realizacji swoich zamierzeń, pozostając w satysfakcjonujących relacjach z innymi. Umiejętność uświadamiania sobie własnych potrzeb i granic oraz asertywnego ich komunikowania jest szczególnie ważne w relacjach z dziećmi, kiedy dorosły staje się gwarantem ich bezpieczeństwa emocjonalnego, wzorem do naśladowania i źródłem inspiracji do rozwoju.
1. W kontakcie ze sobą – Po co są nam granice? Jak rozpoznaję i komunikuję swoje granice? Jakie są moje
wartości, potrzeby, emocje, przekonania? Jak rozumiem granice innych osób? Rodzaje granic
2. Potrzeby i granice w pracy nauczyciela, wychowawcy, opiekuna – jak dbam o siebie, aby móc adekwatnie
odczytywać i reagować na potrzeby podopiecznych.
3. Postawa asertywna – jak unikać agresji i uległości? Świadomość praw osobistych (prawa do bycia sobą) oraz praw jednostki poza sferą osobistą, asertywny monolog wewnętrzny (jak wzmacniać wspierające przekonania o sobie). Odpowiedzialność za swoje decyzje i swój udział w życiu – oddanie innym odpowiedzialności za ich decyzje.
4. Moc komunikacji – komunikat „Ja”, mówienie „nie”, Komunikat FUO (Fakty, Ustosunkowanie/Uczucia,
Oczekiwania), asertywne przyjmowanie ocen/krytyki, asertywne wyrażanie złości
5. Granice dorosłych i dzieci – W jaki sposób uczymy dzieci jak dbać o własne potrzeby i granice? Rola dorosłego w relacji z dzieckiem.
Pierwszeństwo zapisu dla osób pracujących lub mieszkających na terenie Targówka rewitalizowanego.
Lista ulic obszaru rewitalizowanego – https://www.taszansa.pl/spis-ulic-obszaru-targowka-rewitalizowanego/